DE SCHRIJVENDE MOSLIMS

Audi et alteram partem

woensdag, november 23, 2005

Discrimineren is ook maar een kwestie van definitie

Opheffer beweert dat de huidige Marokkanen niet de joden van voor de oorlog zijn, omdat ze niet zoals de joden vanwege hun ras gediscrimineerd worden. Nee, Opheffer heeft, ik citeer, “een hekel aan moslims, maar juist niet aan Marokkanen, Turken of wie dan ook”. Eén alinea verder volgt echter de volgende zin “Ik geloof best dat men een verregaande hekel aan Marokkanen heeft, maar die heeft niets met ras te maken”.
Aan wie heeft u nu precies een hekel van niet-discriminerende aard? Aan moslims? Aan Marokkanen? Aan moslim Marokkanen of aan ‘die onaangepaste niet-werkende Marokkanen’ die u iets later in uw betoog opvoert? Ik snap het niet meer, kunt u zich misschien wat duidelijker uitdrukken, meneer Opheffer? Begrijp ik u goed als ik zeg dat op het moment dat u een afvallige Marokkaanse ex-moslim tegenkomt die om 12 uur ’s nachts rozen verkoopt, u een uitermate tolerant niet-discriminerend persoon blijkt te zijn?
Maar volgens de op ras gebaseerde definitie van discriminatie die u noemt, worden joden door moslims ook niet gediscrimineerd. De (kleine) groep moslims die joden discrimineert in Nederland doet dat namelijk niet op grond van ras (een deel is zelf Semitisch), maar vanwege een fundamenteel onrecht dat ten grondslag ligt aan de kwestie Palestina-Israël. Opgelucht dat een hekel aan moslims/Marokkanen en een hekel aan joden berust op een gegronde haat? Niet echt!
Misschien dat u wordt beschuldigd van discriminatie omdat sommige mensen (ten onrechte?) ook de volgende gedragingen onder discrimineren scharen: mensen achterstellen op grond van nationaliteit ongeacht ras (“een hekel aan Marokkanen”), eigenschappen van een individu of subgroep doortrekken naar de hele groep (“hadden die Marokkanen zich aangepast, zoals die andere allochtonen die hard werken”, “moslims moeten het land uit” e.a.), wij-zij denken (uw hele column is ermee doorspekt), opzettelijk stigmatiseren (“men heeft maar een hekel aan één groep”) , discrimineren op grond van geloof ( “kleinzielig” of niet) en nog zo een aantal zaken.Als uw definitie van ‘discrimineren’ anders luidt, bijvoorbeeld ‘discrimineren is een hekel hebben aan joden’, dan ben ik het volledig met u eens: u discrimineert niet en de joden zijn ongetwijfeld de meest gediscrimineerde groep van Amsterdam!

Opheffer beweert dat de huidige Marokkanen niet de joden van voor de oorlog zijn, omdat ze niet zoals de joden vanwege hun ras gediscrimineerd worden. Nee, Opheffer heeft, ik citeer, “een hekel aan moslims, maar juist niet aan Marokkanen, Turken of wie dan ook”. Eén alinea verder volgt echter de volgende zin “Ik geloof best dat men een verregaande hekel aan Marokkanen heeft, maar die heeft niets met ras te maken”.
Aan wie heeft u nu precies een hekel van niet-discriminerende aard? Aan moslims? Aan Marokkanen? Aan moslim Marokkanen of aan ‘die onaangepaste niet-werkende Marokkanen’ die u iets later in uw betoog opvoert? Ik snap het niet meer, kunt u zich misschien wat duidelijker uitdrukken, meneer Opheffer? Begrijp ik u goed als ik zeg dat op het moment dat u een afvallige Marokkaanse ex-moslim tegenkomt die om 12 uur ’s nachts rozen verkoopt, u een uitermate tolerant niet-discriminerend persoon blijkt te zijn?
Maar volgens de op ras gebaseerde definitie van discriminatie die u noemt, worden joden door moslims ook niet gediscrimineerd. De (kleine) groep moslims die joden discrimineert in Nederland doet dat namelijk niet op grond van ras (een deel is zelf Semitisch), maar vanwege een fundamenteel onrecht dat ten grondslag ligt aan de kwestie Palestina-Israël. Opgelucht dat een hekel aan moslims/Marokkanen en een hekel aan joden berust op een gegronde haat? Niet echt!
Misschien dat u wordt beschuldigd van discriminatie omdat sommige mensen (ten onrechte?) ook de volgende gedragingen onder discrimineren scharen: mensen achterstellen op grond van nationaliteit ongeacht ras (“een hekel aan Marokkanen”), eigenschappen van een individu of subgroep doortrekken naar de hele groep (“hadden die Marokkanen zich aangepast, zoals die andere allochtonen die hard werken”, “moslims moeten het land uit” e.a.), wij-zij denken (uw hele column is ermee doorspekt), opzettelijk stigmatiseren (“men heeft maar een hekel aan één groep”) , discrimineren op grond van geloof ( “kleinzielig” of niet) en nog zo een aantal zaken.Als uw definitie van ‘discrimineren’ anders luidt, bijvoorbeeld ‘discrimineren is een hekel hebben aan joden’, dan ben ik het volledig met u eens: u discrimineert niet en de joden zijn ongetwijfeld de meest gediscrimineerde groep van Amsterdam!